Už jste možná sami zkusili moc a sílu odměn. Vždyť naše generace na odměnách (a trestech) vyrůstala. Možná dokonce občas zažíváte ten pocit, když se Vám něco podaří (nebo taky ne), že je potřeba se odměnit (nebo zahojit bolístku) třeba dortíkem nebo novou tunikou. A všechno to začalo kdysi dááávno…

Jak se na odměňování dětí dívá Martina Kartáková pedagog, máma a studentka Montessori kurzů. Jsou odměny potřeba? Proč děti vyžadují sladké odměny? Jaká dopady to má na vývoj člověka?

Koukněte na video. (Omlouvám se za horší rozlišení zvuku, se sluchátky to jde lépe:-)

Odměňování či trestání je sice už dávno zavrhnutou metodou hodnocení dětí i dospělých. Bohužel stále oblíbenou praktikou jak ve školách, tak v rodinách.

Jenže, co tím vlastně způsobujeme? Víte, že takto vytváříme základy pro neschopnost, lenost a nízké sebevědomí dětí do budoucna?

Soutěžní den na hřišti a malému Ondrovi se hrozně nechce zrovna dneska poletovat mezi průlizkami. Vy jste se ale těšili, že to bude fajn odpoledne a dítko a děti se vyřádí. Víte, že v cíli čekají odměny a když se to dozví Ondra, co udělá? „Aha, řekli mi, že mám vylézt na průlizku a když tam vylezu, dostanu za to lízátko. No dobře, tak já lezu. Takhle to na světe tedy funguje.“
A je zaděláno. Právě jsme začali vytvářet nesamostatného jedince, který bude mít strach sám se rozhodovat, uvažovat a jednat. Jeho sebevědomí bude nízké a podmíněné odměnou. Když k tomu přidáme lízátka, bonbony, barevné cukrové hady, tak dítě získá pouze jediný dojem: Sladkosti jsou v pořádku, dostal jsem je přeci od paní učitelky/maminky.

Je to opravdu v pořádku? Říkáte si, jednou za rok se nic nestane? Platí tady však stejné pravidlo, jednou to dítě zkusí, podruhé už to bude vyžadovat, polevíte a jednou do roka se stane všedním dnem. A co tedy s tím?

Především se musíme snažit, aby dítě naplnila samotná činnost (běžný život a činnosti dne, závod, hra, touha po vědění), aby to nedělalo pro odměnu. Nabízejte dětem to, co je baví, nechejte rozhodování (třeba jen na oko) na nich, podporujte jejich kreativitu a samostatnost a buďte jim průvodcem na cestě životem.