V těchto dnech se kolem nás objevuje téma strachu. Strach z nenávisti, strach z násilí, strach z budoucnosti, strach vycházet z domu, cestovat atp.
V sobotu jsme se s manželem účastnili setkání zakladatelek nově vznikající svobodné demokratické Školy Gaudi v Příboře. Tam jsme narazili na spoustu dalších strachů nás dospělých.
➡️STRACH ZE SVOBODY, ZODPOVĚDNOSTI A STRACH, CO TOMU ŘEKNOU TI DRUZÍ (RODINA, PŘÁTELÉ, SPOLEČNOST)
Principy SVOBODNÝCH škol i školek jsou plně v souladu s rámcovým vzdělávacím programem a podporovány MŠMT. Málokdo ví, že v naší zemi se dávno „nemusí známkovat, nemusí dávat úkoly“ a dokonce školy nemusí sloužit k srovnávání, porovnávání a vedení dětí, ale k jejich skutečnému vzdělávání a hlavně k podpoře jejich růstu, motivace, sebevědomí.
To však neznamená, že děti budou v totální anarchii nebo dokonce přerostou přes hlavu dospělým.
Učí se respektovat pravidla, na jejichž tvoření se podílí stejně jako na jejich dodržování.
Učí se tak respektovat svobodu druhých a rozvíjet samy sebe.
Rodiče mají chuť a touhu tohle zažít, nechat to zažít své děti, že tohle je ta škola hrou, škola života.
Zároveň je ale svazují NAUČENÉ STRACHY:
Co když moje dítě nebude umět v první třídě psát? Proč Vám to vadí? No přece v porovnání s vrstevníky.
?STRACH chceme se stále POROVNÁVAT. Srovnáváme ale nesrovnatelné. Těžko srovnávat mezi sebou šneka a geparda.
Jak se moje dítě bude učit?
?STRACH – NEVĚŘÍME vlastním dětem, že by to mohly zvládnout samy, ale chodit se naučily samy, otevírat šuplíky taky a věřte nebo ne, naše děti se naučily samy mluvit a nikdy se nic nebiflovaly:-)
Jaké jsou výstupy a hodnocení dětí v takové škole?
?STRACH , jsme zvyklí vše HODNOTIT a ŠKATULKOVAT. Ale proč by ten človíček prostě nemohl jen nasávat, brát si z toho, co potřebuje, žít a být šťastný.❤️ Mohl by? Proč by musel mít vysvědčení za to, že se učí žít?
A když budou chtít být děti venku, je tam plot?
?STRACH – Máme strach nechávat dětem volnost, klecové chovy pro děti jsou na místě. Raději jim buďme příkladem, ukažme jim, jak respektovat pravidla a nemusíme stavět klece a ohrady.
Jak se jako naučí ta cizí slovíčka?
?STRACH – kdo z nás se naučil perfektně anglicky biflováním slovíček? NIKDO.
➡️“Cizí jazyk a vše ostatní se NEJLÉPE NAUČÍME PŘIROZENĚ a hlavně až ve chvíli, když to skutečně potřebujeme a sami chceme.“
?Co ostatní předměty, třeba přírodověda? – Proč by mělo dítě v 5. třídě vědět, jaké druhy půd podle jejich hospodářského využití známe? Ví to někdo z nás? To dítě třeba bude top akvarista, klavírista, bude vyvíjet robotické přístroje nebo ilustrovat dětské knihy. A pokud se rozhodne pro dráhu zemědělce, bude tohle vědět za velmi krátkou dobu, protože tím bude žít. A jak se třeba naučí lidské tělo? Tím, že se bude ptát, že bude vědět, jak děti přicházejí na svět, že ho bude bolet v krku, že mu vysvětlíme, co se děje s jídlem poté, co si ukousne.
I PRO NÁS JE TOHLE NOVINKA, SAMI MÁME STRACHŮ JEŠTĚ NA ROZDÁVÁNÍ, AČ MNOHÝCH JSME SE ZBAVILI, AČ NÁS OKOLÍ NĚKDY NECHÁPE A ŤUKÁ SI NA ČELA, AČ STÁLE SLYŠÍME, ŽE JE POTŘEBA TO NĚKAM DOTÁHNOUT.