Každý den se samy sebe ptáme, jestli jsme dost dobré, porovnáváme se s celým světem a všemi ženami i muži na něm.
Studujeme lékařské studie a snažíme se nahlédnout do tajů pedagogiky předškolního i školního vzdělávání, vaříme podle vyhlášených foodblogerek.
Na každý den dětem chystáme nějakou aktivitu, výlet, možná dokonce večer připravujeme materiál na další den. Vozíme je na kroužky a stepujeme na chodbách. Hlavně, aby se děti nenudily, aby jim život neutekl.
Chceme, aby naše děti byly šťastné a v dobrém úmyslu je už v útlém věku přetěžujeme. Samotným nám pak energie dochází, dostaví se rodičovský burn out.
Na konci článku pár mých tipů k lenosti pro začátečníky:-) Teď jen pár otázek, které jsem dostala od rodičů.
„Dělám to dobře? Nevadí, že sotva dítě přijde ze školky, tak ho nechám si hrát samo – s legem?
Všechny máme pro ty své batolata snad něco vyrábí a vytváří pracovní listy a s angličtinou – já ne?
Je ok, když nechám dítě chvíli válet se na gauči nebo u počítače?“
Neřízne se tím nožem? Co když bude mít hlad?
Všechny mámy tahají děti po světě, my sedíme na zahradě – co když z ní bude vesnická puťka?“
PŘETĚŽUJEME NAŠE DĚTI?
Jako holka jsem měla v 6ti letech nabitý rozvrh – na každý den odpoledne jedna nebo i více aktivit: flétna, hudební nauka, výtvarka, náboženství a
Hrozil mi i tančák. Naštěstí jsem se šprajcla a nezatančila ani ťuk, proto mě nepřijali. Nábožák jsem nesnášela a dělala naschvály, ve flétně jsem umírala a sledovala mravence lezoucí po stěně třídy a záviděla dětem, které jsou doma. Doma jsem musela každý den mimo psaní úkolů trénovat cvičení na flétnu a ostatní běhali na hřišti.
Děti okolo mě mají takto nabitý rozvrh klidně ve 4 letech – ze školky rovnou 2x týdně plavání, angličtina, kroužek hudebních hrátek Yamaha a o víkendu výlety, cyklotúry, návštěva babiček, bruslení s tátou atp. Dítě nemá šanci si najít svou zábavu.
AŽ SE TO VYMKNE
Děti, kterým se rodiče věnují „až moc“ můžou pak být dětmi vyžadujícími až moc zapojení rodičů do hry. Později osůbky neschopné si zorganizovat svůj čas. Lidé, co neví, co chtějí, nic je nebaví nebo jsou moc všestranné a čekají na pokyny. Možná egoisté a sobci vyžadující výkon svůj i druhých. Rebelové a buřiči. Nebo manipulátoři a lidé řídící životy druhých. V životě pak mohou mít problémy se rozhodnout, co chtějí dělat, koho si vybrat za parťáky, nebudou si dostatečně věřit a mohou mít strach z chyb, z osobního selhání, apod. Bude jim chybět svoboda, radost a štěstí, budou žít momžná v neustálém tlaku na výkon.
A tyhle dospělé holky pak provázím v kurzu Ochoč svůj stres. Protože mají pocit permanentního tlaku na sebe, strachu z nestíhání a selhání.
Tuším, že může nastat otázka: A co když to dítě chce na kroužek chodit? Jasně, rozvíjejte ho, ale mělo by pro to samo něco udělat – chystat si věci, fotbalový dres, vyprat si ponožky apod – podle toho mimo jiné poznáte, jestli opravdu chce dítě nebo vy:-)).
Ve škole děti učíme poslouchat, srovnávat se a následovat pokynů dospělých. Jen ti nejlepší učitelé nechávají prostor pro vnitřní motivaci dětí, spolupráci a pro samostatné učení, kritické a konstruktivní řešení. Tohle téma jsem zahrnula do Kongresu Děti budoucnosti – mrkněte na záznamy.
LENOST – VÝSADA RODIČŮ
Prosím, nezaměňujte lenost s nezájmem nebo nevěnováním se dětem. Lenost je zde myšlena jako úměrná péče o dítě se zachováním si prostoru pro sebe:-)
Kdy jsem v sobě tedy objevila lenost?
Když opadla euforie z mateřství a na svět přišlo druhé dítě.
Mé instinkty volaly: Nech to na nich, nekecej jim furt do toho. Přenes tu zodpovědnost na ně, zvládnou to. Pro první osamostatňování využijte Kidedu plánovače pro nejmenší..
UČÍME DĚTI PRO 21. STOLETÍ
Když syn nastoupil do první třídy na Svobodnou školu (fakt nejedou podle osnov), nebyla bych to já, abych pro jistotu hned druhý týden nenaklusala do knihovny a kromě encyklopedie motorů, kterou si vybral Max, nepůjčila taky slabikář. Max sice ledacos přečte, ale přeci jen. Koukám do toho SLABIKÁŘE a hledám něco o autech, bohužel je tam jen máma má tátu a táta má auto. Hm, holka, nevěříš tomu, že ti to sežere. Zkouším ukázat prckovi, aby přečetl, motivuju. On to přelouská a povídá: Mami a proč to mám číst takové blbiny.
Slabikář zavírám, pokývu hlavou a vzdávám své snažení o čtení „po staru“. Večer, když padám únavou, prcek dotáhne do postele encyklopedii motorů formátu A3 a já slavnostně prohlásím, že teď už fakt ne, ať s tím přijde za dne bílého. Dobrý pocit, umím být líná a dbát na dodržení dohody, že o půl deváté končím a už nic nečtu, protože přišel na pohádku pozdě. Řešíte dohody a pravidla: Ještě spíše trestáte než používáte důsledky?
RODIČE, BUĎME LÍNÍ
Takže dobrá zpráva. Rodiče, můžeme být líní. My nejen, že si to můžeme dovolit, my musíme být líní, aby naše děti ( i my) mohly dýchat, samostatně se rozhodovat a žít.
OSOBNÍ TIPY, JAK SE STÁT LÍNÝM RODIČEM
Dokončuji článek, každou chvíli mám děti doma. 6 hodin času uteklo a opět cítím, že bych se dětem měla věnovat. Ale proč? Ony to doma přece pokaždé ocení, když se vrátí ze škola a školky. Přitulíme se, nají se a dělají si své. Možná mi na chvíli seberou počítač, no dobře, i to se počítá, ale nemusím s nimi chvátat do kroužku a milujeme chvíle spolu:-) A navíc platí: dělej, co potřebuješ ty, děti se přidají.
MÁM V RUKÁVU MNOHO DALŠÍCH PRAKTICKÝCH TIPŮ. A HLAVNĚ TI POMŮŽU SE ZMĚNOU TVÝCH NÁVYKŮ.
JAK? Třeba v mentoringu SAMOSTATNÉ DĚTI – SVOBODNĚJŠÍ RODIČ.
DĚTI MŮŽOU BÝT NATOLIK SAMOSTATNÉ, NAKOLIK SE RODIČ CÍTÍ SPOKOJENÝ A SVOBODNÝ.
Nahlédni dovnitř, protože mentoring je o akci, změně a údivu dětí – Co je to s tou mámou?
DOLCE VITA.:-)
ÚKOL PRO VÁS: Co dnes změníte vy? Jakou práci/zodpovědnost má ode dneška vaše dítě? Kolik kroužků vyškrtáte?