Mám dojem, že se v poslední době vytváří jakési hnutí, kde děti můžou vše.
Běhat u jídla, střílet nerfkama v místnosti s lidmi, pařit hry celé dny, čůrat, kde se zlíbí, říkat lidem: „já tě zabiju“, upřednostňovat jejich potřeby před svými a lítat na zapískání a reagovat na každý rozmar.
Sama jsem svobodu nezažívala a co hůř, neuměla jsem ji tedy dávat. Ani sobě a ani druhým. Proto mě téma fascinovalo a, možná stejně jako vy, jsem si říkala, to je ono.
Předpokládám, že takto to cítilo více dnes dospělých lidí a pro děti chtějí lepší život. Jenže všechny trendy a přístupy vycházejí z nedostatku a nenaplnění a vrhají nás do opačných extrémů.
Psychologové často upozorňují.
Když dětem dáme neomezenou svobodu a nevymezíme své hranice, ztratí děti pocit bezpečí, jistoty a budou zmatené.
Ze zkušeností u mých svěřenkyň v Kidedu docházím k tomu, že absolutní volnost a svoboda dětí je jen jinou formou jejich přespřílišné ochrany.
Maminky, které řeší netypické chování dětí a dojdeme k tomu, že pes je zakopaný v tom, že nefunguje táta – prostě není moc přítomen ani fyzicky ani duchem. Chlapečkům pak chybí mužský vzor a role a svým chováním si o něj říkají.
Maminky, které nemají své hranice. Jejich rodiny a partneři si pak s nimi dělají, co chtějí. Logicky se pak přidají i děti, které se stávají malými tyránky maminek.
Maminky, které jsou samy zmatené z toho, že jsou snad možná přísné a že by měly povolit. Protože si to někde přečetly, slyšely a že je to trend. Zmateně pak zkouší dávat svobodu. Takto „uměle“ to ale nefunguje a děti nám to budou zrcadlit třeba tím, že budou dělat věci, které vnímáme jako „naschvály“ a rebelii.
Jsou i rodiny, které jsou naplněné láskou a pohodou a možná mají úžasný dar respektu k dětem. Jenže jejich děti pak mají zažitý pocit: můžu všechno a všude. Problém nastává, když se dostanou do skupiny lidí, kde tenhle přístup nikdo nesdílí.
Někdy mi přijdou všechna svobodná hnutí jako schovka toho, že se něco nezvládlo, za „svobodu a sebeřízení“ Nebo možná extremizace traumat dospělých z jejich dětství? Možná se jen mýlím, protože je dost možné, že sama v sobě mám ještě dost „nesvobody“?
Ale vím, že spousta věcí se krásně děje, když je na dětech necháme, když dostanou bezpečný prostor zkoušet, učit se a dělat chyby.
Spousta věcí se děje, když je umíme sami a děti si je z nás načtou, převezmou a hlavně tak žijí.
Je to podobné, jako když děti učíte, že se má třídit odpad, tím, že ho třídíte:-)
Na začáteku jsem zmiňovala, že jsem svobodu nezažívala a neuměla ji tedy ani dávat. Učila jsem se to až s dětmi. Jakmile se totiž děti narodí, opět ztrácíme svou absolutní – konečně nabytou – svobodu.
A učíme se tvořit životní protostor tak, aby v něm našly místo děti a jejich potřeby, ale také my, partner nebo babička a jejich potřeby.
S ženami v kurzu Samostatné děti sdílíme v každém běhu pokroky a být „lenivější mámou“ je k nezaplacení. Já sama jsem se to učila a myslím, že stále učím. O to více bohatší se cítím. Celé rodiny mění své návyky jako:
Učit děti zvládat věci samy, respektovat druhé, hledat řešení místo výmluv.
Stejně jako zapojit do komunikace otevřené otázky, procházet emocemi a posilovat EQ.
Bezhraničnost a nerespekt ze strany dětí není rovnocennost a vedení správným směrem.
Děti potřebují vzor, učit se nápodobou.
RESPEKT JE 50:50 – VZÁJEMNÝ A OBOUSTRANNÝ PROCES, KTERÝ SE UČÍ DĚTI OD ÚTLÉHO VĚKU
Stejně jako společnost.