Prokrastinace – tichý společník maminek

Než se narodily děti, pracovala Jitka jako projektová manažerka. Pracovala převážně v kanceláři, občas měla výjezdy. Práce byla někdy dost stresující, ale zato pestrá a mnohé se naučila. Večer si užívala odpočinku, chodila cvičit nebo posedět. Počítač většinou nehctěla už ani vidět, ale občas ho musela otevřít kvůli práci i doma.

Pak se narodil její poklad. Oddechla si, že může být jen s dítětem. Užívala si to pouhé bytí, i když to bylo vyčerpávající. Na práci neměla zpočátku pomyšlení, později už ji to šimralo, ale přišlo další miminko. Celé dny se točily okolo dětí, vaření, péče o domácnost, nakupování a později i vzdělávání dětí.

Nejenže nezbýval čas na sebe, ale ani na partnera, natož pak práci.

„Pořád nemám hotovo. Když vidím ten binec doma, nevím, s čím začít. Potřebovala bych na to tak celý den, než to uklidím a mám jen hodinu, když děti spí. Ach joooo, jak to dělají jiné maminky.“

„Ha, děti si hrají, sahám po mobilu, jen nakouknu a už je z toho půl hodina. Sakra, za tu půlhoďku jsem mohla zvládnout tolik věcí. A přitom jsem tupě sledovala životy druhých.“

Blížil se konec rodičáku a Jitce začalo být jasné, že to, co dělala, ji najednou nedává tolik smysl, že má přestavěné priority. Že je po těch 6ti letech unavená a tak nějak více napojená na sebe. A hlavně je nereálné, aby chodila z práce v 6 domů.

Jenže taky zjistila, že se nemůže dostat do tempa. Jakoby si seděla na nohou. Chtěla si udělat kurzy nebo nějakou rekvalifikaci. Chtěla se poohlédnout po nové práci. Ale jakoby ji něco brzdilo.

„Nemá cenu něco začínat hledat, stejně mě děti vyruší“

„Než zapnu počítač, budou chtít pohádku.“

„Jsem tak unavená, že večer nemůžu už nic vymýšlet, zapnu si Netflix.“

To, co zažívala Jitka, prožívá mnoho žen na rodičovské a hlavně v její cílové rovince.

Organizace času, nastavení priorit, kloubení rolí a činností je najednou nadlidský úkon hoden top manažera. Není divu, že maminky často podlehnou sladkým chvílím nicnedělání a věčnému odkládání. V domění, že odpočívají. Jenže koukání do mobilu, na Netlix není odpočinek pro mysl. Je to další podnět, impuls. Navíc za nás nevyřeší ani únavu ani naši budoucnost a spokojenost.

Když se rozhodneš, že začneš hledat novou práci, otevřeš počítač a najednou se zasekneš – nemáš aktualizovaný životopis, zjišťuješ, že za těch 6 let se změnily požadavky. Pořád sis nedodělala tu angličtinu/řidičák/Excel a nemáš co nabídnout. A hele, titulek s horoskopy, to si přečteš a pak stáhneš dětem ještě pracovní sešity a budete spolu zase hledat rozdíly obrázků. Otevřeš si k tomu čokoládu a cítíš se chvilku užitečně. Jenže večer usínáš se stejným pocitem – nic jsi nestihla, nikam ses neposunula.

PROKRASTINACE

Odkládání důležitých věcí.

Děje se i maminkám.

Před lety jsem se o tom bavila s Petrem Ludwigem, kdysi jsme spolu-pracovali. Tvrdil, že matky jsou prokrastinátorky. To jsme mu oponovala, protože většina maminek nemá opravdu čas a energii si ani uvařit čaj, natož řešit třeba byznys a podnikání.

Ale tím, jak děti rostou, začnou se uhnizďovat a trochu v tomhle stavu „nic nestíhám“ nevědomě zůstávat.

Nejčastější důvody (výmluvy) vedoucí k prokrastinaci

  1. Neustálé propojení se světem – Whatsapp, Facebook, Instagram Ti pořád pípají a když nepípají, koukáš se, co dělají druzí.
  2. Navykla sis na svou roli pečovatelky a držitelky rodinného krbu. Takže místo nových kroků jdeš raději utírat prach nebo krmit děti ( i když nemají hlad).
  3. S dětmi je stále co dělat, vždyť se jim věnuješ, tak nemůžeš dělat nic pro sebe. (falešné vnitřní nastavení).

Čemu čelí ženy po rodičovské (zkušenosti s mými klientkami)

  1. Pocit ztráty hodnoty na trhu práce.
  2. Organizace času a sladění všech svých rolí.
  3. Ztráta vlastní identity, odsouvání vlastních potřeb až na konec seznamu.
  4. Nízké sebe-vědomí: Během rodičáku jsi o sebe tolik nepečovala, přibyly ti vrásky, sem tam šedivý vlas. Chtěla sis rozšířit vzdělání, ale nestihlas to. Nemáš nic, co bys mohla nabídnout.
  5. Únava a vyčerpání – mateřství (těhotenství, kojení a celodenní pozornost) jsou činnosti, které vyčerpávají z těla mnoho živin.
  6. Ztráta tempa – byllas zvyklá na výkon a tempo. Na mateřské jsi zpomalila, rozjetý vlak Ti ujíždí.
  7. Zlenivění – některým se zalíbilo v pozici paní v domácnosti. Partner to třeba utáhne sám. Kafíčka, seriálky..přece se toho nevzdáš. Mělas někdy ten pocit?

Rozdíl mezi prokrastinací a nutným odpočinkem

Prokrastinace

  1. Stálé odkládání úkolů.
  2. Trvalý stav, ve kterém ti vlastně není dobře, nezažíváš pocit uspokojení a když, tak jen na chvíli.
  3. Máš vizi, víš, co je potřeba, ale nevíš jak začít. Neumíš se přimět začít. A tak raději ani nezačneš.
  4. I když začneš, nedokončíš nikdy svůj záměr.
  5. Často tvá akce končí tak, že sjíždíš média, seriály, sociální sítě.
  6. Okolí ti dává najevo, že tvé počínání není v pořádku.

Odpočinek

  1. Regenerace – vědomý odpočinek mentální a duševní (zavřené oči, procházka, cvičení, meditace, tanec, zpěv, masáž, čaj, kniha, intim čas s partnerem)
  2. Když se zastavíš, ohlédneš, dokážeš vyjmenovat vše, co jsi zvládla a posunula se. Prožíváš radost.
  3. Nemáš vtíravý pocit, že se flákáš.

První kroky ven z prokrastinace

  1. Zaměř se na činnosti, které tě budou motivovat k další akci – vyloučí dopamin. Tzn když umyješ vanu, máš pocit dokončené práce. Když napíšeš životopis, zažíváš, že ses o kus posunula.
  2. Vypni se ze sítí. Zapínej jen 1x denně
  3. VYhraĎ si čas, kdy vypneš zvuk na mobilu.
  4. Roztřiď si své činnosti do kategorií (co musíš, můžeš, chceš nebo co se týká dětí/práce/domácnosti/Tvého času)
  5. Začni – nevadí, že se nepodaří, ale začni.
  6. Oslav vše, k čemu se odhodláš, co se ti povede – udělej si k úkolu v diáři pořádnou fajfku nebo srdíčko, udělej si čaj, zazpívej si, dej si oběd v restauraci (místo vaření).
  7. Všechny pomyslně velké úkony si rozděl na menší kroky.

Př: Chceš najít práci a potřebuješ upravit životopis, což tě brzdí. 1. Den si sepiš vše, co bys do životopisu chtěla dát. 2. Den stáhni si šablonu pro struktur. životopis. 3. den vyplň životopis a zkontroluj, jestli je tam vše. 4. den – vyber z nabídek práce třeba 5 a tam pošli svůj životopis. Hurááá, oslav to, tento týden jsi udělala kus práce.

Př. Pořád mluvíš o tom, že si potřebuješ oprášit angličtinu. První den – Využij sílu soc. sítí a dej do nějaké skupny dotaz na zkušenosti s kurzy ve tvém městě nebo s online kurzy. 2. den Napiš do 3 škol/3 lektorům u tebe ve městě – jestli mají prostor. 3. den Vyber si, kde to zkusíš. + Domluv si lekci. 5. Oslav to – právě jsi začala pracovat na něčem, co jsi roky odkládala.

Co bys ještě potřebovala?

Vím, co prožíváš, jaké překážky v sobě musíš překonat. Provádím mnoho žen – jednorázovou konzultací nebo dlouhodobým vedením či v online mentoringu. Ani Ty nejsi výjimka a můžeš se vrátit zpátky do tempa a nabrat vítr do plachet, i když máš děti.

INDIVIDUÁLNÍ MENTORING – udělej první krok a napiš mi nebo zavolej.

ONLINE SKUPINOVÝ MENTORING – SAMOSTATNÉ DĚTI – SVOBODNĚJŠÍ RODIČ – ZAČÍNÁME V ŘIJNU – Bude se ti líbit, pokud toužíš, aby děti byly více samostatné a tys měla více prostoru pro sebe.

Podívej se, čím se v kurzu budeme zaobírat tady

Štěpánka
Provádím rodiče, ženy, děti a teenagery, vedu rodinnou poradnu. Jsem autorkou portálu a značky pomůcek Kidedu. Pomáhám lidem laskavěji komunikovat, zvládat emoce, vztahy, objevit a uvolnit životní záseky. Mám radost, když se lidem vrací do života radost.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.