POPRVÉ DO ŠKOLKY – JAK ZVLÁDNOUT OBAVY A NEPŘÍJEMNÉ POCITY ZE ŠKOLKY

Když se tvá holčička nebo chlapeček narodil/a, byla to obrovská změna.  Teď, když se chystáš své dítě vypravit poprvé do školky, přichází další změny.

„Přemýšlím, jestli dám staršího syna do školky. Když jsem s dcerkou doma, už na něj nemám tolik času.“ Lenka S.

Jaké pocity při nástupu do školky provází nejen děti, ale významně se odehrávají i v nás, maminkách. Jak se s nimi popasovat u sebe a jak je pomoci zvládnout dětem?

Smíšené pocity mají totiž nejen děti. Máš některé z těchto myšlenek?

 „Sama nemáš na školku dobré vzpomínky, nechceš, aby to děti prožívaly, snad to bude jiné.“

„Tvůj syn je hodně introvertní, děti nevyhledává, těžko snáší odloučení.“

„Chceš pro sebe trochu změnu nebo potřebuješ pracovat.“

1. Najdi ten opravdový důvod, proč dítě chodí do školky.

Mám pro tebe malý TEST (inspirovala mě Alena Pokorná, speciální pedagožka, kterou jsem si pozvala k rozhovoru Poprvé do školky):

Na kousek papíru si sepiš důvody, proč vlastně dáváš dítě do školky. A kde se v tobě berou další myšlenky a pocity?

  • Vracíš se do práce, potřebuješ peníze.
  • Chceš více prostoru pro sebe.
  • Tvé dítě vyhledává kolektiv a společnost.
  • Nezajistíš mu takový program, jaký má ve školce.
  • Prostě se to tak dělá.

2. Jak se cítíš ty, když vedeš dítě do školky?

Přečti si pocity a zkus najít, proč v tobě vznikají.

  • Předáváš dítě v podstatě cizím lidem, o kterých toho moc nevíš. A kteří budou mít vliv na tvé dítě.
  • Popouštíš pomyslné vodítko a necháváš dítě na volno.
  • Ztrácíš kontrolu (nad dítětem, nad tím, co jí, nad tím, s kým a s čím si hraje, jak mluví…)
  • Těšíš se. (na prostor pro sebe, na shledání s dětmi po školce)
  • Máš vtíravý pocit, že dítě odkládáš.
  • Cítíš vzrušení z nových začátků a z toho, že i ty se vrátíš do práce – mezi lidi.
  • Budeš zase v roli „poslouchám učitele“.

3. Co prožívá Tvé dítě? Negativní emoce

A teď se mrkněme na tvého chlapečka nebo holčičku. Jak se mohou (nemusí) cítit a proč bys měla jejich pocity následovat.

Představ si zase sebe, jako bys byla malá a šla do školky nebo do školy. Neb,o pokud ti půjde líp, představ si, že jsi velká holka a jdeš poprvé do nové práce. Jaké emoce tě napadají (smutek, radost, nadšení, touha, frustrace, lítost, láska, vztek, bezmoc, zlost, strach…)

Co s nimi uděláš teď? Co s nimi může udělat dítě?

Právě tě máma odvedla do skupiny lidí, které neznáš. Nestojíš o ně. Tvoje kámoška tady není. Jste všichni v jedné místnosti, někdo tady běhá, někdo pláče. Vzadu vidíš nějakou paní. Netušíš, jak se zachovat. Co tu budeš dělat? Jak dlouho? Zatímco Tvá milovaná máma, jistota, důvěra, tvůj svět, odchází a někam pospíchá.

4. Co se může ukrývat za nepříjemnými pocity dětí nejen ve školce:

  1. Tamta holka pořád piští a všem bere hračky. Mně taky pořád bere panenku a říká, že je její. Vůbec nevím, co mám dělat.
  2. Nemám ráda napatlané něco na chlebu nebo ty hnědé jabka, na které už někdo sahal. Tak je raději nebudu jíst.
  3. Nechci po obědě spát a paní učitelka mi říká, že musím.
  4. Chtěl bych běhat a ve školce běhat nemůžeme, jenom venku.
  5. Ráno mě máma budí a já bych ještě chtěla spát. Pak je protivná a pořád říká, že pospícháme. Říkala, že se do práce těší a že to potřebujeme, ale chová se jinak, než když jedeme třeba na výlet. A mám se prý odteď už sám oblíkat.

5. Jak zvládnout negativní pocity? Najdi s dítětem pozitivní emoce, prožitky

  1. Přijmi, že to Tvé dítě takto vnímá a řekni mu to.
  2. Vyprávěj mu o tom, jak ses ve školce cítila ty – to dobré i to zlé.
  3. Pomoz dítěti najít řešení těch situací, které jsou mu nepříjemné. Co může udělat samo. S čím mu můžeš pomoci ty? (Je načase, abys odhodila svůj strach z učitelů, máš krásnou příležitost postavit se za sebe a své dítě a mluvit s učiteli. Možná tě překvapí, jak snadné to je a jak milé reakce se Ti dostane)
  4. Pak si zahrejte hru – najděte spolu to, co hezkého ve školce prožívá. Děti se jinak mnohdy nechají pohltit tou jednou negativní situací a ta se jako infekce šíří jejich mozkem a dosedá i na to, co je jinak dobré.

Hrejte si s emocemi společně.

O pocitech s dětmi mluv a podpoř je v tom, aby o nich mluvili bez obalu, narovinu. Podmínka je, že to musíš umět i ty sama. Poznáte spolu, jaká emoce to je a odkud se vzala. Co ji probudilo k životu?

A víš, co je mega důležité? Abys ty i děti věděla, co můžeš udělat, jak tu emoci proměnit tím, že situaci změníš, že se ozveš, že ji sdělíš. Nauč děti tvořit svou realitu, ovlivňovat svůj život aktivně a nečekat jen pasivně, co přinese.

Hrejte si a podpořte děti v jejich samostanosti Kidedu plánovačem nebo Emočními kartami

Objednejte si je v balíčku

Do školky s radostí

Přidala jsem k nim další bonusy, které Vám pomohou zvládnout první týdny

Štěpánka
Provádím rodiče, ženy, děti a teenagery, vedu rodinnou poradnu. Jsem autorkou portálu a značky pomůcek Kidedu. Pomáhám lidem laskavěji komunikovat, zvládat emoce, vztahy, objevit a uvolnit životní záseky. Mám radost, když se lidem vrací do života radost.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *