Už se Vám to stalo?
Co Vám běhalo v hlavě? Co následovalo? Co se uvnitř Vás dělo? Jak reagovali dospělí?
Knedlík v krku, sevřené hrdlo, zlost a bezmoc.
?Já třeba z té židličky ve školce tu holku po smlouvání nakonec žduchla dolů a taky na ni zaječela. Stály pak nade mnou dvě učitelky a já poprvé zkusila, co to je „ozvat se“. Jo, krev tekla mně, praskl mi u toho oparový stroupek na rtu:-)
Právě se probírám situacemi, které mi píšete k minikurzu Semínka zodpovědnosti – Tresty nebo důsledky.
A chci Vám napsat něco, co pomáhá nám i mnoha dalším dospělým.
?Jak asi myslí 2leté dítě? Co potřebuje a na čem mu záleží?
No jasně, dvouleťák? je:
na sebe myslící malý tvor, jehož jediným úkolem je přežít a zajistit si pro to podmínky. A tohle je nádherně v pořádku.
Dokud dítě nemluví, automaticky ho považujeme za nesvéprávné a jeho „prohřešky“ nám přijdou v pořádku a roztomilé… Hází hračky z kočárku – ouje
...a pak přijde: ve třech letech období „nepůjčím hračku“. To už nám roztomilé nepřijde.
Dítko rozumí, mluví a tím nám poskočí v pomyslném žebříčku do levelu „dospělý“ a tedy plně svéprávný, zodpovědný a racionálně uvažující.
Ještě navíc je to „naše vizitka“, co když nás někdo bude hodnotit?
Ale právě tady můžeme začít zasévat semínka zodpovědnosti a v každém věku zvyšovat levely.